pEnghUni sYurgA..

jUst nK shAre ck8 bnD yg akU rSe mNArik kT kOraNg...
ini bUkan gOsip tau,
tP sbGai pRingATn kPd kiTe bGElar mAnuSie daN hMbA ALLAH...

Dari Abu Hurairah r.a:"Rasulullah SAW bersabda:
"Golongan yang pertama sekali masuk syurga wajahnya adalah seperti bulan purnama. Dan orang yang masuk sesudah itu seperti bintang yang sangat terang cahayanya. Hati mereka sebagai hati satu orang (bersatu) tidak pernah berselisih dan benci-membenci antara sesama mereka. Tiap-tiap seorang di antara mereka mempunyai dua orang isteri. Masing-masing di antara kedua isteri itu tampak sumsum betisnya dari belakang dagingnya kerana sangat indahnya." (Bukhari)


Seperti yg kite sdie maklum..
Kita sekarang dihidupkan oleh Allah di muka bumi dan selepas itu kita akan dikembalikan ke salah satu daripada dua negeri yang kekal abadi iaitu syurga atau neraka.

Allah sudah menyatakan di dalam Al-Quran, tentang betapa nikmatnya kehidupan dan pengalaman manis di syurga. Begitu juga dijelaskan betapa azabnya kehidupan dan pengalaman ngeri di neraka. Sebagai makhluk yang diberikan kesempurnaan akal fikiran, manusia boleh berfikir kesan dan risiko yang bakal diterima akibat dari sesuatu tindakannya kerana setiap sesuatu itu ada sebab-musababnya.

Allah masukkan seseorang ke syurga kerana dalam hidupnya di dunia ini, dia memilih jalan ke syurga. Begitu juga Allah masukkan seseorang itu ke neraka kerana dalam hidupnya dia sengaja memilih jalan ke neraka. Maka terpulang kepada kita hendak mengikuti jejak ke syurga atau jejak ke neraka.

Ape yg aku nk tekankan kat cnie psal..
"
tidak pernah berselisih dan benci-membenci"
knape??
mst la ade kisah nye kan..
aku tahu,kite sume msti ade tnam hsrat utk mnjadi insan KAMIL dalam proses mndkatkan diri pada ALLAH..
ye!aku tahu,n kite pOn tahu..
smuAnya bgAntung pada amalan kite..
tp terkadang kite xsDar,n terkdang kiTe amek riNgan tntang hbUngan kite ssame manusia ni "hablum minannas"...rite??

cmni lah..
sume org yg ad kat skliling kte ni kbanyakan nye kite knal, n cm bese la,,
x sume org yg kite knal ni,prfect smate2..
ade kale,dlam kbaikan seseorang 2,ade juge kburukan yg kite xsuke..
n ade kale mereka juga tlanjur dalam bkate,n tindakan..
n aDE juGe yg mNyalah tFsir kAn niH,eVen xkNal pOn..
kAn!!
ha...

pOint nye..
kite pOn cm2 gak kan..sme je..
kite pOn ade kkUrangan..
sO,bLe ad oRg tgOr kite utk bNd yg salah 2..
trime lah ye,,
skAlipOn ksiLapAn kCil,sSah ke uTk meMaafKan??


kNape weH??
EGO..
bilE kTE rse kiTe lBih bKUase??
ble kiTe rse kite lBh tUa(bEsar)??
or
kiTe rsE,kiTe bTOl,n kIte rSe kiTe xbRhak trIme tgUran..
bTol kE??
mmG kdAng2 bnD 2 amat remeh uTk kitE pk....
tp,ad kbaikan nye jike kite ubah bnd yg remeh 2.
yE..bTul..
kiTe mAnusie,
punyAi pRasaAn utk berEMOsi..
n kIte berhak utK i2..

tHEn,blE bnD ni blAnjutaN..
muLE lah..MASAM muke..xtGoR..jLAn wAt xtAu jek..
sUdaH..mule la 2..
prasaan bnci...
kdAng2 kLaka kAn biLe pK kan bND niH..
tp tpULang lA..
kiTe yG sMaKin bRusIE n tAhu uTk bFikir ni mNilai nyE..
mCm kAnaK2..
kAnn kAn..

bAlik pD poInt td..
Dkat dUniE yG kCik nI pOn kiTe xdpAt bUAng praSAan bnCi 2..
cNe kAt akhIrat??
inGat,,stiAp prLAkuAn kiTe,ade yG mNCAtat..
n kIte xpRnah trlEpas uTk i2...
nIlah pLuaNg kiTe uTk mnGUbAh..
fikIr2 kAn lah...ye!!
hehe..

*p/s: sUme cite ni xde kaitan ngn sape2 pOn..
jGan pK aku ad msalah ngn spe2 lak ye..
muahaha...

9 comments:

i-sYah said...

suke post ini...
byk memberi kesedaran...
al-maklumlah...fitrah manusia mudah lupa...oleh itu salinglah ingat-mengingati..x gitu yer cik ilham miskon hehe =)

utaiqah said...

hmm nk bg pendapat leyh2...ak suke wt andaian sndr..
-kalo kite xsuke/benci kt sesowg..kemungkian ad 10 owg yg xsuke/benci kt kite blk...

nota.kematian said...

hahaha.
ye ke kamu tak bergaduh dengan orang ni?
tak sakit hati dengan orang?

eleh...
tulisan semacam je.
hahaha

Afidatusshimah Bt. Hj. Mazlan said...

assalamualaikum...
fuh,insaf 2...baik punye!!!
btul2..x de mnusia y perfect,
n aq ckp scara jjur la...
aq angp ko cam senior, aq ttp respect ko wpun aq sdar,,ko lagi mude dri aq...ish2...yela..may be coz ko jdi abang..so cam mature r ko n..( jgn persan sgt tau!)..
aq agak terse r ble ko ckp jmpe wat x tau je..tp kn,,setau aq ko suke wat cam 2 kn...hahaah,,,kene snd.. x pe...actually bkn aq x nk tegur ko..tp kalo jmpe ko kdg2 aq cuak,,..sometime,aq segan ngn kwn2 ko coz aq x knal..lg pun..ko kuat m'bebel...aq malas nk bertekak ngn ko dpn org rmai..malu...jtuh 'ayu' aq...hehehehe,,,men2 je...2 je...
assalamualaikum...

iLhAm_bEcKs said...

ye cah!tpat skali...
bttr post bnd yg ade kaitan ngn realiti khdupan kan..
huhu

ye tika,aku tahu ko ske brangan..
muahahah

ele..akk dngi ngn sy nih kan..
btol la xde!!!
huhu

iLhAm_bEcKs said...

haha...yg ko nih afie!!
apsal lak glbah??
plik2..aku ni mnusie gak weh..
xpyah tkot2 ble jmpe aku..
aku ni pon bley je kl nk bwak bncg..
huhu
dnt wory..
tp realitinye...mmg rmai org yg tkot tgor aku..huhu
mngapekah??

utaiqah said...

mengong la ilham...bile plok ak berangan??...tu pendapat seyh...

iLhAm_bEcKs said...

hahaha...pdan muke ko!!
:p
rjin2 drop kumen...
tau taU!!

iLhAm_bEcKs said...

hahaha...pdan muke ko!!
:p
rjin2 drop kumen...
tau taU!!