pepAtah pepUtih mOdeN..


haaa...pg2,aku bkk laman accss UMP..
dpat bnd ni..
mari gelak ckt2..
heee

PEPATAH PEPUTIH kurang PUITIS MODEN:


1. Alang-alang mandi biar guna sabun.

2. Bapak borek, anak rintik, emaknya pasti petak-petak.

3. Belakang parang kalau diasah lagikan tajam, kepala manusia kalau diasah pasti botak.

4. Berapa berat mata memandang, berat lagi seguni beras.

5. Biar lambat asalkan lembab.

6. Biar putih tulang, jangan kuning gigi.

7. Carik-carik bulu ayam lama-lama jadi shuttlecock.

8. Cubit paha kanan, peha kiri tak rasa apa-apa pun.

9. Dari mana hendak ke mana, kenapa kau tanya, menyibuk pula.

10. Di mana ada gula di situ adalah gula-gula.

11. Di mana bumi dipijak, di situ ada kesan kena pijak.

12. Diam-diam ubi berisi, diam-diam orang bisu.

13. Gajah mati meninggalkan gading, harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggal dunia.

14. Habis madu sepah dikitar semula.

15. Sedikit-sedikit lama-lama tinggal sikit.

16. Harapkan pagar, pagar tak boleh harap.

17. Hendak seribu daya, tak hendak tak apa.

18. Hidung tak mancung, gigi macam kereta sorong.

19. Hidup segan mati ditanam.

20. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik kalau hari tak hujan.

21. Jauh di mata sakit di hati.

22. Jika kail panjang sejengkal beli le yang panjang sikit kalau nak ngail di laut.(beli le pukat tunda lagi baik)

23. Kais pagi makan pagi, kais petang simpan esok pagi.

24. Kalah jadi abu, menang jadi arang, seri jadi abu bakar.

25. Ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke bawah.

26. Kecil-kecil cili padi, kecil lagi biji cili.

27. Lembu punya susu, cap teko dapat nama.

28. Makan hati berulam jantung dengan jeruk buah pinggang dan usus masak kicap.

29. Masuk telinga kiri, keluar telinga kanan, tersumbat kat mulut, meleleh kat hidung.

30. Membujur lalu melintang pukang.

31. Orang memberi kita merasa, orang tak beri kita paksa dia.

32. Pandu cermat, jiwa Kassim Selamat.

33. Patah tumbuh hilang report polis.

34. Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara, pondan tiang telepon.

35. Sambil menyelam tengok kapal selam.

36. Sebab pulut santan binasa, sebab mulut habis pulut.

37. Sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula makanan di dalam mulut.

38. Sehari selembar benang lama-lama benang habis.

39. Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya tak dapat masuk olimpik juga.

40. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian cukai pendapatan.

41. Sudah gaharu cendana pula, sudah digaru gatal pula.

42. Sudah jatuh ditimpa tangga, kemudian ditimpa bendul, kemudian ditimpa rumah, kemudian $B!D!D!D(B.

43. Tiada rotan pelempang berguna juga.

44. Waktu kecil menjadi kawan, sudah besar menjadi lawan, bila tua penyakit sawan.



rOsak bahase gini..
BAHASA JIWA BANGSA.
marah A.SAMAD SAID kl tau bnd ni..kui3x
ni yg trase nk berPANTUN ni..

tekan2,,piat2..
ad aku ksah??
(errr..pntun kan ni?? haa..jwab2!!)

17 comments:

Frodo Baggins said...

wakakakkakakaka
siooottt vaviixs tool!
klaka siot!

"alang-alang kawen biar sampai 4!!"


wooohaaaa ~~


>>___<<

iLhAm_bEcKs said...

hahaha...
mak aii..xterpk lak aku..
ceyt!!
xbley stuju,,
bini mrah nt
;p

NichKhun said...

hgahahaha ade bnda ney ke? kat std ke? sape yang post? lama da xbukak std.. ahahahaha

iLhAm_bEcKs said...

staff kot
pulang lah ke pngkal jlann..
haha

jedi said...

jahanam hahahah...

deco said...

tekan-tekan piat-piat,
ade aku kesah???

tantun ke tuh?
mksud tak sama ngan pembayang la en.ilham


anyway,pepatah2 tuh mmg kelakar..tp awas,jgn biarkan budak drjah 6 refer pepatah nih unt wat karangan...kang ne piat lak ngan cikgu BM deme..

LaNuNsepet said...

ha3...
aku suker..
kelakar giler arh.. ni org pgl..
peribahasa melayu moden..ki3

aku nak kopi k.

mR.sYaH said...

boleh wat msk exam spm ni.. comform bm A+ bdk2 spm nnt.. hahahh..

mR.sYaH said...

boleh wat msk exam spm ni.. comform bm A+ bdk2 spm nnt.. hahahh..

mR.sYaH said...

boleh wat msk exam spm ni.. comform bm A+ bdk2 spm nnt.. hahahh..

miss lolly a.k.a luvfareda said...

Biar lambat asalkan lembab.


yg ni cam erkkkkkkkkkkkk. tak lawak ekeke :D

nasikputeh said...

oii..

habis merajuk ar samat said..
pasni die trim jambang puteh die tu..

Mr Final said...

hehee... :P

penarek becha said...

mak aih.. boleh kerja kat dbp ni..

lieya orange M.I. said...

lawak jer tau...tp yg memang lembap tu, tak syiok yer...takmau la lembap...=p

Aby Umy said...

salam kenal dari http://aby-umy.blogspot.com/

kalau ada waktu mampir ya k blog aku??

Frodo Baggins said...

bila mau update?? cisss